GY.I.K.

Milyen feladatokkal érdemes a Pentolt Kft-hez fordulni?

Az alábbi esetek bármelyikében mi vagyunk az Ön legmegfelelőbb partnere:

  • Jellemzően 1 – 2 ezer négyzetmétert meghaladó méretű középületek és ipari létesítmények tűzjelző, biztonságtechnika és gyengeáramú rendszerének tervezése, kivitelezése, karbantartása.
  • Rádiós, vezeték nélkül működő, EN54-25 szerint is tanúsított tűzjelző rendszer létesítése. Az EN54-25 szerinti tanúsítás megléte a feltétele annak, hogy a rádiós tűzjelzőt a szakhatóság engedélyezze. Bővebben: www.fireless.hu
  • Szerver termek, adatközpontok, elektromos helyiségek, irattárak automatikus oltó rendszerének tervezése, kivitelezése, karbantartása.
  • Vonatok, városi, távolsági és turista buszok, munkásszállító buszok jármű kamerákkal és mobil digitális videó rögzítővel való felszerelése, a forgalom, a sofőr és az utasok videó kamerás megfigyelése – akár jármű követéssel, flotta menedzsment rendszerrel.
  • Autóbuszok motorterének automatikus oltó berendezésének tervezése, kivitelezése.
  • Kiskereskedelmi áruházak, jellemzően élelmiszer, divatáru, drogéria és egyéb üzletek, szuper- és hipermarketek áruvédelmi megoldásainak tervezése, telepítése, karbantartása és javítása.

Vállalnak csak tervezést is?

Igen.

Vállalnak csak karbantartást is?

Igen.

Saját alkalmazottakkal dolgoznak, vagy alvállalkozókkal?

  • A felmérést, tanácsadást, tervezési munkát, a projektvezetést, építésvezetést beüzemelést, programozást, karbantartást mindig saját főállású mérnökeink és technikusaink végzik.
  • A kábelezést, szerelvényezést részben alvállalkozó partnerekkel oldjuk meg.

Van kiskereskedelmi üzletük?

  • Vállalati ügyfeleinket raktárunkról szolgáljuk ki, előzetes írásbeli megrendelés és érvényes visszaigazolás alapján. Fizetés mindig átutalással történik, általános esetben előre fizetéssel, partner szerződés esetén a szerződésben szabályozott módon.
  • Az árut vagy a telephelyünkön lehet átvenni munkaidőben (H-P 8:00 – 16:30) vagy igény esetén postázzuk. A szállítási költség a vevőt terheli.

Nem megfelelően működik az épületemben a tűzjelző / riasztó / CCTV / beléptető / gázjelző rendszer. Vállalják a felülvizsgálatát, és kaphatok-e javaslatot Önöktől a további tennivalókra vonatkozóan?

Igen.

Nem megfelelően működik az autóbuszomban a videó megfigyelő rendszer. Vállalják a felülvizsgálatát, és kaphatok-e javaslatot Önöktől a további tennivalókra vonatkozóan?

Igen.

Kell karbantartási szerződést kötnöm a garanciális időszak alatt?

  • A tűzjelző és oltó rendszerekre a törvény előírja a karbantartási szerződés megkötését. A többi berendezés tekintetében a karbantartás nem kötelező. A gyártó által előírt karbantartási feladatok elmaradása garanciavesztéssel járhat.
  • A tűzjelző és oltó rendszerek karbantartását csak a törvényi előírásoknak megfelelő jogosítvánnyal rendelkező szervezet végezheti. Továbbá ajánlatos olyan céggel szerződni, aki az adott termékek gyártójától is rendelkezik megfelelő tanúsítvánnyal annak bizonyítására, hogy valóban ért a termékhez, rendelkezik a szükséges eszközökkel és szoftverekkel, és munkatársai megfelelő képzést kaptak.

Felújítjuk a középületünket. Eddig nem volt benne tűzjelző rendszer. A felújítás során kell tűzjelzőt létesítenünk? Ha igen, mi írja elő?

  • Amennyiben a felújítás mértékéből fakadóan építésügyi eljárást kell lefolytatni, úgy az épület rendeltetése, mérete, műszaki paraméterei, a bent tartózkodók létszáma és menekülési lehetőségük alapján a tűzvédelmi hatóság az átalakítás körét és mértékét figyelembe véve előírhatja.
  • Amennyiben nem esik építésügyi eljárás alá a felújítás, úgy érdemes hasonlóképpen az épület paramétereit figyelembe véve megfontolni a tűzjelző rendszer létesítését. Ekkor lehet, de nem szükséges engedélyeztetni.

Felújítjuk a középületünket. Most van benne tűzjelző rendszer. A felújítás során kell tűzjelzőt újra engedélyeztetni? Ha igen, mi írja elő?

  • Amennyiben az épületben engedélyezési eljáráson (létesítési és használatbavételi eljárás) átesett tűzjelző berendezés üzemel és a felújítás mértékének következtében (új helyiségkiosztás, egybenyitott helyiségek, további helyiségek kialakítása) a tűzjelző rendszeren bontást, tíz érzékelőt és kézi jelzésadót elérő bővítést, új vagy módosított vezérlést kell elvégezni, úgy az átalakítást engedélyeztetni kell a tűzvédelmi hatósággal.
  • A tűzjelző berendezés engedélyeztetésének előírásait az 54/2014 (XII.5.) BM rendelet határozza meg.

Szerver szobánk van. Kell automatikus oltó berendezést létesítenünk? Ha igen, mi írja elő?

  • Amennyiben a szerver szoba olyan épületben, épületrészben kerül kialakításra, ahol korábban jogszabályi vagy hatósági előírás alapján automatikus oltóberendezés (sprinkler) került kiépítésre és engedélyeztetésre, így valószínűleg a szerver helyiséget továbbra is védeni kell automatikus oltóberendezéssel. Ekkor a víz alapú oltórendszer szórófejeit célszerű a helyiségben visszabontani és valamilyen gázzal oltó berendezést kiépíteni a helyiségben.
  • Amennyiben a szervereken kritikus infrastruktúrához tartozó adatokat, létfontosságú berendezés adatait, vagy maga a szerver tartozik ebbe a kategóriába, úgy az 54/2014 (XII.5.) BM rendelet alapján kötelező automatikus oltóberendezést létesíteni a helyiségben, épületrészben.

Milyen szempontok szerint válasszunk oltóanyagot?

A helyiségbe beépített, tárolt, a technológiai folyamatban használt anyagok tűzveszélyességi osztálya, a helyiségben és az épületben/épületrészben alkalmazott technológiai folyamatok, az építészeti kialakítás, az ideiglenesen vagy folyamatosan a helyiségben tartózkodók létszáma, a helyiség méretei és az oltóanyag tárolásának távolsága a védett helyiségtől.

Biztonsági rendszert szeretnénk létesíteni a telephelyünkön. Milyen szempontokat vegyünk figyelembe?

Biztonságtechnikai rendszerekre korlátlan pénzösszeg elkölthető, akár teljesen feleslegesen is, de még nagy költségvetés esetén is könnyű rést felejteni a pajzson. Ezért mindenképpen célszerű először egy koncepció tervet készíttetni szakemberrel, aki a munkáját azzal fogja kezdeni, hogy alaposan kikérdezi a megrendelőt a veszélyfaktorokról azok lehetséges negatív következményeinek súlyáról, eddig bekövetkezett eseményekről, és felállít egy listát, milyen kockázatokra, milyen műszaki megoldás nyújt védelmet.

CCTV rendszert telepítünk. Mik a fő tudnivalók a biztonsági videó eszközök kiválasztásakor?

Videó rendszer tervezését védelmi koncepció készítése után érdemes elkezdeni. Koncepció alapján lehet megválasztani a megvásárolni kívánt rendszer tudását.

Ilyen képességek lehetnek:

  • készült kép felismerhetőségi foka
  • kamerák felbontása, érzékenysége
  • felvételek adatkezelésének módja

Általánosságban elmondható, hogy ma már kizárólag IP alapú rendszer telepítése a jövőbemutató, hiszen erre a technológiára minden gyártónak van terméke. IP választás esetén könnyű az eszközök jövőbeni cseréje, vagy a rendszer bővítése. Léteznek különféle alternatív technológiák (AHD, HDTVI, HDCVI), melyek akkor javasoltak, amennyiben meglévő koax kábeleket vagyunk kénytelenek használni.

Természetesen – mint sok más beruházás esetén – erősen javasolt valamely ismert gyártótól beszerezni az összes komponenst, hogy homogén rendszerünk legyen, így elkerülhetők az inkompatibilitás miatti fejfájások, és egymásra mutogatások. Érdemes figyelemmel lenni arra is, hogy az adott brand-nek milyen jelenléte/képviselete van Magyarországon, hogy esetleges fennakadáskor milyen támogatásra lehet számítani.

Hogyan válasszunk objektívet a kamerához?

  • A lencsék fókusztávolságát mm-ben adják meg. (a legelterjedtebb fókusztávolság a 2.1 mm – 12 mm)
  • Minél kisebb a fókusztávolság, annál nagyobb a kamera látószöge.
  • 3 mm alatt a kép már torz lesz, mivel már közel esik a halszem optika látószögéhez.
  • Ezt az értéket a kamera gyári adatlapja tartalmazza, a kamera típussal együtt. Ugyanaz a kameratípus általában elérhető különböző objektívekkel.
  • Vannak olyan kamerák, amelyeket a gyártó ún. varifokális objektívvel látja el, így a látószöget a telepítés helyszínen lehet igény szerint beállítani. A varifokális lencsék drágábbak és összetettebbek. Járműveken történő alkalmazásuk NEM ajánlott a vibrációra való érzékenységük miatt.
  • A legtöbb esetben – különösen járműveken – a felhasználók a lehető legnagyobb látószöget szeretnék, ilyenkor a kis fókusztávolságú objektívekre van szükség. Ebben az esetben két „mellékhatással” kel számolni:
    • a megfigyelt tárgy vagy személy képe ugyanabban a távolságban kevesebb pixelből fog állni, mint egy kisebb látószögű objektív esetében, ami megnehezítheti az azonosítást.
    • a kép szélein enyhén torz lesz a kép. Biztonságtechnikai célú alkalmazásnál ez a hatás általában nem zavaró.

Hogyan válasszuk meg a kamera felbontását?

Erre a kérdésre a gyors válasz az lenne, hogy, minél nagyobb, annál jobb! Viszont a nagyobb felbontás (több pixel) nagyobb tárolandó adatmennyiséget eredményez, ami miatt ugyanakkora tárhelyen a rögzítési idő rövidebb lesz. Ezért a felbontást az azonosítási elvárásokhoz kell optimalizálni.

Létezik nemzetközi szabvány CCTV rendszerben készített kép felbontására attól függően, hogy milyen célra használnánk azt fel. MSZ EN 62676-4:2015 Video-megfigyelőrendszerek biztonsági alkalmazásokhoz. 4. rész: Alkalmazási irányelvek.

Személyfelismeréshez optimális érték a 250pixel/m. Ismernünk kell, hogy milyen távolságból és milyen lefedettséggel kívánjuk az adott kamerát üzemeltetni, és ebből adódik a kamera szükséges felbontása, mely Megapixelben szokás kifejezni.

Például egy 2Megampixeles (1080p) kamera 3,6mm-es objektívvel (90° látószög) 5,3méterig biztosítja személyfelismeréshez (250p/m) szükséges felbontást.

További felismerési kategóriák:

  • detektálás: 25 pixel/m (detektálható, hogy egy személy látható a képen)
  • megfigyelés: 63 pixel/m (beazonosítható a tevékenység végzése)
  • azonosítás: 125 pixel/m (korábban már ismert személy azonosítható)
  • felismerés: 250 pixel/m (ismeretlen személy jó valószínűséggel felismerhető)
  • bizonyítás: 1000 pixel/m (kétséget kizáró bizonyításra felhasználható minőség)

Milyen hosszú időt képes rögzíteni a videó rögzítő?

A következő paraméterek befolyásolják a rögzítési időt:

  • képfelbontás
  • frame/sec érték (másodpercenként hány képet akarunk rögzíteni?)
  • a tömörítés minősége
  • a tárkapacitás
  • a napi működési időtartam (minden nap átlag x óra beállítva, vagy csak mozgás esetén történi rögzítés, stb.)

Ezek a paraméterek beállíthatók, a legtöbbjük akár kameránként más érték lehet. Így egy igazán testreszabott megoldás lesz a végeredmény.

A tároló eszközök gyártói folyamatosan fejlesztik a termékeiket, így szinte félévente nagyobb és nagyobb kapacitású eszközök jelennek meg a piacon, folyamatos minőség javulást, és egyre hosszabb rögzítési időt eredményezve.

A mérnöki tervezés feladata ebből a szempontból az, hogy a kiválasztott paraméterek mellett a lehető leghosszabb tárolási időt érjük el.

Szükséges éjjel látó kamerák alkalmazása a buszok, vonatok utasterében?

A standard kameráknak mindig szükségük van némi fényre a működésükhöz. A városi tömegközlekedési járművek és a vonatok belső tere mindig megvilágított. Ez a megvilágítás teljesen elegendő ahhoz, hogy kiváló minőségű felvételeket rögzítsen a videó rendszer. Így a standard kamerák eben az esetben teljesen megfelelőek.
Megvilágítás nélküli megfigyelt terület esetében olyan kamerákat kell alkalmazni, amelyek beépített LED-eket tartalmaznak. Ezek a LED-ek elegendő megvilágítást biztosítanak a kamera számára.

LED kamerák tipikus alkalmazásai:

  • tolató kamera
  • távolsági buszok utastere
  • teherjárművek raktere
  • Rosszul megvilágított kültér
  • Éjszakai állandó világítás nélküli belső terek

Milyen áruvédelmi technológiával foglalkoznak?

A Pentolt Kft. a holland Nedap cég magyarországi üzleti partnere. A Nedap rádiófrekvenciás (RF) technológiára alapuló áruvédelmi megoldásokat fejleszt, gyárt és értékesít.

Hol találhatóak Magyarországon ilyen rendszerek?

Kizárólagos áruvédelmi partnerei vagyunk az ALDI, Deichmann, Rossmann, H&M, Desigual ésTchibo üzleteknek, de telepítettünk Adidas, Pimkie, Motivi, Reserved, Högl, Tom Tailor shop-okban is.

Az egyszerű figyelmeztető jelzéseken felül, milyen extra tulajdonságokkal rendelkeznek a Nedap rendszerek.

  • vevőszámlálás, WEB felületen lehet megnézni a fontos látogatószámmal kapcsolatos adatokat havi, heti, napi és órai lebontásban
  • fémdetektálás (ha valaki fémfóliával bélelt kabátban, táskával lép az üzletbe, a rendszer diszkrét jelzést ad az illetékes dolgozónak)
  • távoli elérés (az interneten keresztül, akár egy mobil alkalmazás segítségével lehet látni a rendszer állapotát, a vevőszámlálási, riasztási adatokat, és távolról lehet a jogosult személyeknek a beállításokat módosítani, javítani, a rendszert lehalkítani)
  • a legújabb, digitális alapokon nyugvó iSense modellek összeköthetők az üzlet egyéb biztonságtechnikai rendszereivel, pl. a központi kezelővel, kamera rendszerekkel,,stb.
  • az RFID technológia segítségével pedig az áruvédelmi funkciókon túl termékazonosítás, készletkezelés is megvalósítható. A leltározási műveletek ideje a töredékére, a tizedére csökkenhet.

Milyen áruvédelmi kiegészítő eszközöket forgalmaznak még?

A komplett áruvédelmi rendszereken túl (antennák, vezérlő elektronikák, deaktivátorok, detacher-ek) az alábbi kiegészítőkkel is foglalkozunk.

  • áruvédelmi címkék (RF label)
  • áruvédelmi műanyag etikettek (hard tag)
  • palackvédő biztonsági zár (Bottle Lox)
  • visszafutás jelző (WWD)

Miért az RF technológiát részesítik előnyben?

Az áruvédelemben 3 féle irányzat terjedt el.

  • EM – elektromágneses, már elavult, nagyon kevés helyen fellelhető
    előnye: kis méretű címkék
    hátránya: kicsi távolság az antennák között (0,8 – 1m)
  • AM – akuszto-magnetikus, sok üzletben alkalmazzák
    előnye: nagy az antennák közötti távolság, fém árucikkeken is működik
    hátránya: kisebb tag (címke) választék, tovább nem fejleszthető
  • RF – rádiófrekvenciás, a legtöbb helyen ez található
    előnye: megbízhatóság, fejleszthetőség (távolielérés, más applikációkkal való összekötés, RFID felé az első lépés
    hátránya: fém árucikkeken nem működik

Mivel a technikai fejlődés az RF technológiára épül, cégünk ezért ezt az irányt választotta.

Miért jó az RFID?

Az RFID technológia a termék (akár személy, haszonállat, stb.) azonosításán alapul, de áruvédelmi tulajdonsága is van. Nyomon lehet követni bizonyos termékek (élelmiszerek) útját az előállítótól az üzletig. Az RFID címke azonosítja az árucikket, deaktiváláskor a készletnyilvántartásból is kiveszi. A leltározási műveletek ideje a töredékére, a tizedére csökkenhet

Foglalkoznak más Nedap termékcsoporttal is?

Igen. A Nedap kifejlesztett kifejezetten a kiskereskedelmi áruházak igényein alapuló beléptető rendszert, melynek a neve: CUBE. Cégünk ezt a termékkört is telepíti, szükség esetén megtervezi, javítja és karbantartja.

This post is also available in: angol